MENU
Współdyrektor muzyczny, założyciel Les Arts Florissants.
Klawesynista, dyrygent, muzykolog i pedagog, pomysłodawca jednego z najbardziej fascynujących przedsięwzięć muzycznych ostatnich czterdziestu lat. Jest pionierem odkrywania na nowo muzyki epoki baroku. Artysta znacznie przyczynił się do popularyzacji siedemnasto- i osiemnastowiecznej muzyki francuskiej wśród publiczności na całym świecie. Urodził się w Buffalo, kształcił na Harvardzie i w Yale, a od 1971 roku mieszka we Francji. Punktem zwrotny w jego karierze było założenie w 1979 roku zespołu Les Arts Florissants. Jako dyrektor tego zespołu wokalno-instrumentalnego William Christie szybko dał się poznać zarówno jako muzyk, jak i człowiek teatru, sal koncertowych i opery. Szczególne uznanie publiczności zdobyła produkcja opery Atys Lully’ego w paryskiej Opéra Comique (1987).
Od Charpentiera do Rameau, przez Couperina i Mondonville’a, William Christie jest niekwestionowanym mistrzem tragédie-lyrique i opéra-ballet. Czuje się równie komfortowo w motetach francuskich czy w muzyce dworskiej. Jego zamiłowanie do muzyki francuskiej nie przeszkadza mu w odkrywaniu innych europejskich twórców, takich jak Monteverdi, Rossi, Scarlatti, Landi, Purcell, Händel, Mozart, Haydn czy Bach.
Najnowsze przedsięwzięcia operowe artysty obejmują takie produkcje jak Jephtha Händla w Opéra de Paris i Ariodante w Wiener Staatsoper, Opera żebracza (trasa koncertowa po Europie) i Koronacja Poppei Monteverdiego na Festiwalu w Salzburgu, Platée Rameau w Theater an der Wien, Titon et l’Aurore Mondonville’a w Opéra Comique i Partenope Händla (światowa trasa koncertowa).
William Christie często współpracuje z Berliner Philharmoniker oraz z Orchestra of the Age of Enlightenment w roli dyrygenta gościnnego na festiwalach operowych, np. Glyndebourne, lub w teatrach operowych, np. Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Opernhaus w Zurychu czy Opéra National de Lyon.
Jego obszerna dyskografia obejmuje ponad sto nagrań. Najnowsze z nich – Msza h-moll Bacha; Koronacja Poppei Monteverdiego (CD/DVD); N’espérez plus, mes yeux; Générations: Senaillé – Leclair; Platée – zostały wydane nakładem wytwórni płytowej harmonia mundi w ramach serii „Les Arts Florissants”.
Chcąc dalej rozwijać się jako pedagog, w 2002 roku William Christie powołał do życia Le Jardin des Voix, dwuletnią akademię muzyki barokowej Les Arts Florissants dla młodych śpiewaków, obecnie działającą w Thiré w Vendée. Od 2007 roku jest artystą-rezydentem Juilliard School w Nowym Jorku, gdzie dwa razy do roku prowadzi kursy mistrzowskie. W 2021 roku wraz z Les Arts Florissants zorganizował pierwszą edycję „Arts Flo Masterclasses” dla młodych profesjonalnych muzyków w Quartier des Artistes w Thiré (Vendée, Kraj Loary, Francja).
W 2012 roku Christie zainicjował festiwal „Dans les Jardins de William Christie” odbywający się w jego własnych ogrodach we francuskiej wiosce Thiré w Vendée, gdzie każdego lata przyjmuje młodych muzyków z Juilliard School i śpiewaków akademii Le Jardin des Voix wraz z muzykami i śpiewakami Les Arts Florissants.
William Christie przekazał swoje nieruchomości Fundacji Les Arts Florissants–William Christie założonej w 2018 roku.
W listopadzie 2008 roku William Christie został wybrany członkiem francuskiej Akademii Sztuk Pięknych i wygłosił oficjalne przemówienie inauguracyjne pod kopułą Institut de France w styczniu 2010 roku.
Projekty artysty w sezonie 2022/23 obejmują takie wydarzenia jak spektakl Molier i jego muzyka z okazji obchodów czterechsetnej rocznicy urodziny Moliera; Dydona i Eneasz Purcella w reżyserii Blanki Li w Teatros del Canal, w Liceu w Barcelonie i w Opéra Royal de Versailles; cykl wyjątkowych koncertów muzyki francuskiej na Boże Narodzenie w Fontevraud; recitale w duecie ze skrzypkiem Théotime’em Langlois de Swarte i klawesynistą Justinem Taylorem; The Seasons Haydna; L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato Händla; muzyka Charpentiera na narodzenie Chrystusa i Wielki Tydzień; czwarta część autorskiego cyklu artysty pt. „Airs sérieux et à boire”; koncerty z wybitnymi solistami (Véronique Gens i Lea Desandre, Carlo Vistoli i Hugh Cutting).
Kompozytor, dyrygent i pedagog urodzony w 1986 roku. Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie pod kierunkiem prof. Antoniego Wita (2011), a także studia kompozytorskie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Stanisława Moryto (2010) na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. W roku 2016 uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie dyrygentura a w roku 2020 stopień doktora habilitowanego.
W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych wśród nich m.in. I nagrodę I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007), III nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” w Częstochowie (2008), wyróżnienie na 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010), a także był półfinalistą Conductitng Competition „Donatella Flick” w Londynie (2014). Jest zwycięzcą konkursu na napisanie opery organizowanego przez Teatr Wielki w Łodzi. Jury, pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego przyznało jednogłośnie Grand prix. Dodatkowo zdobył również laur nagrody publiczności. Premiera opery „Człowiek z Manufaktury” odbyła się w lutym 2019 r., a jej wersja plenerowa w maju 2019 na rynku Łódzkich Włókniarek była wydarzeniem bez precedensu.
Dwukrotnie został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007,2012), Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009), oraz Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009). W 2018 został laureatem programu stypendialnego „Młoda Polska”, a także otrzymał prestiżowe stypendium dla wybitnego młodego naukowca przyznane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W sezonie 2012/13 był asystentem Antoniego Wita, a w sezonie 2013/14 Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej.
Rafał Janiak regularnie koncertuje z większością polskich orkiestr m.in. Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Juventus oraz Filharmonii Krakowskiej, Śląskiej, Bałtyckiej, Lubelskiej, Gorzowskiej, Zielonogórskiej, Podkarpackiej, Opolskiej czy Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.
We wrześniu 2012 Rafał Janiak zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” prowadząc koncert z udziałem orkiestry Filharmonii Narodowej, Podczas kolejnej edycji „Warszawskiej Jesieni” (2013) artysta poprowadził koncert finałowy.
Repertuar artysty obejmuje dzieła symfoniczne, koncertowe a także oratoryjne. W 2011 roku zadebiutował jako dyrygent operowy prowadząc premierowe przedstawienie „Cosi fan tutte” W.A.Mozarta. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objął kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji „Don Giovanniego” W.A.Mozarta, a w 2017 na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie „Oniegina” Czajkowskiego (współpraca z UMFC).
Od 2016 roku artysta współpracuje z Teatrem Wielkim w Łodzi, dyrygując m.in. „Barona Cygańskiego” J.Straussa a także „Turandot” Pucciniego.
Od 2017 roku jest kierownikiem artystycznym nowopowstałej Chopin University Chamber Orchestra, z którą odnosi wiele znaczących sukcesów. Zespół ma w swoim dorobku już kilka nagranych płyt, z których najnowsza nominowana jest do nagrody „Fryderyki 2021”. W ostatnim czasie wspólnie występowali podczas tournée po Chinach dając ponad 20 koncertów (lipiec 2019).
Aktualnie pracuje na stanowisku adiunkta na swojej macierzystej uczelni pełniąc funkcję dziekana wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na UMFC.
Dyrektor Artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. W latach 2013-2015 kierownik muzyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej, a w latach 2009-2015 II dyrygent Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Był dyrygentem i zastępcą dyrektora muzycznego Welsh National Opera w Cardiff (2004-2008). W grudniu 2011 roku poprowadził w Narodowej Operze Ukrainy w Kijowie Króla Rogera K. Szymanowskiego w wersji koncertowej, przygotowanego jako finałowe wydarzenie Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
We wrześniu 2021 przygotował i poprowadził, wraz z zespołami Opery Krakowskiej, światową prapremierę opery Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej.
W 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, przygotował i poprowadził premierę, wystawionej po raz pierwszy w Polsce, opery Billy Budd B. Brittena.
Współpracował z licznymi orkiestrami w kraju i za granicą. Koncertował we Francji, Niemczech, Szwajcarii ,Wielkiej Brytanii, Włoszech, Brazylii, Armenii, Korei, w krajach Zatoki Perskiej.
Współpracował z Operą Bałtycką, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Krakowską, Operą Wrocławską. Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie (1998-2003).
W swoim dorobku artystycznym posiada szereg nagrań radiowych i telewizyjnych m.in. z NOSPR dokonał pierwszej studyjnej rejestracji operetki Loteria na mężów K. Szymanowskiego wydanej przez Polskie Radio i nominowanej do nagrody Fryderyk 2019. Wśród dyskografii pod jego batutą Polskie Radio wydało m.in. – nagrane z Polską Orkiestrą Radiową operę Hagith K. Szymanowskiego (nagroda Fryderyk 2020 w kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa), utwory symfoniczne Henryka Warsa, Msze Stanisława Moniuszki oraz Muzyka kompozytorów polskich XVIII i XIX wieku. W maju 2002 roku z zespołami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie nagrał dla Polskiego Radia spektakl Król Roger K. Szymanowskiego.
Od 2016 do lutego 2022 był gościnnym dyrygentem Teatru Wielkiego w Moskwie, gdzie przygotował i poprowadził premiery Don Pasquale G. Donizettiego oraz Idioty M. Weinberga, a także dyrygował spektaklami Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego oraz Katarzyna Izmajłowa D. Szostakowicza. Współpracę zerwał po barbarzyńskim ataku reżimu putinowskiego na Ukrainę.
Od 2020 r. pracuje w Katedrze Dyrygentury symfoniczno-operowej UMFC w Warszawie.
Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Ryszarda Dudka oraz studiów podyplomowych w Konserwatorium im. M. Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu w klasie I. Musina.
Skrzypek i dyrygent. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec prof. Jakuba Jakowicza oraz Hochschule für Musik, Tanz und Medien Hannover w klasie skrzypiec prof. Adama Kosteckiego. Obecnie jest studentem roku dyplomowego klasy dyrygentury symfonicznej prof. Łukasza Borowicza na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Buduje swoją reputację jako obiecujący dyrygent młodego pokolenia. W sezonie artystycznym 2022/23 został laureatem programu stypendialnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent – rezydent, w ramach którego podjął współpracę z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod artystyczną opieką prof. Wojciecha Rajskiego. Już w trakcie studiów zdobywał doświadczenie podczas projektów asystenckich w czołowych polskich orkiestrach filharmonicznych (Łódź, Szczecin, Poznań, Białystok). Debiutował na scenie z Filharmonią Podkarpacką oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną. We wrześniu 2022 roku znalazł się w gronie ośmiu czołowych dyrygentek i dyrygentów zaproszonych przez maestro Andrzeja Boreyko do udziału w przesłuchaniu na dyrygenta-asystenta Filharmonii Narodowej w Warszawie. W styczniu 2023 roku asystował Paulowi McCreeshowi i Filharmonii Poznańskiej pracując nad VIII Symfonią op. 88 Dvoraka oraz Tańcami symfonicznymi op. 64 Griega. W marcu br. zakwalifikował się do czynnego udziału w warsztatach dyrygenckich organizowanych przez NOSPR i prowadzonych przez Marin Alsop. W ramach warsztatów uczestniczył w sesjach z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz muzyków Akademii NOSPR, pracując nad utworami Bacewicz, Brahmsa i Agaty Zubel.
Na swojej drodze dyrygenckiej Szymon czerpie z wieloletniego doświadczenia instrumentalisty – solisty, kameralisty oraz muzyka orkiestrowego. Jako solista koncertował z orkiestrami filharmonicznymi w Krakowie, Kaliszu, Rzeszowie. Jako koncertmistrz prowadził m.in. Filharmonię Kaliską, Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, Polish Art Philharmonic, Lerici Music Festival Orchestra. Jako muzyk orkiestrowy współpracował m.in. z Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Kameralną, Sinfoniettą Cravovią, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, NFM Leopoldinum. Jest absolwentem drugiej edycji programu Akademia Sinfonia Varsovia. Od 2018 roku związany z grupą I skrzypiec Filharmonii Krakowskiej. Grając w znakomitych zespołach orkiestrowych obserwował styl pracy wybitnych dyrygentów (miał zaszczyt występować pod batutą m.in. Lorina Maazela, Saschy Goetzla, Krzysztofa Pendreckiego) w poszukiwaniu inspiracji oraz możliwości doskonalenia warsztatu. Na polu kameralistyki współpracował m.in. z Amelior Quartet, Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera, muzykami orkiestry Berliner Philharmoniker (Sharoun Ensemble) podczas Letniej Akademii Muzyki w Lusławicach, Kwartetem Śląskim (Festiwal Ensemble im. Księżnej Daisy na Zamku Książ). Współtworzy muzyczną scenę kameralną Krakowa występując w różnorodnych formacjach instrumentalnych w ramach cyklów koncertowych organizowanych przez Filharmonię Krakowską.
Jest najmłodszym laureatem drugiej edycji programu stypendialnego „Młoda Polska” (2005), zdobywcą drugiej nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Solfeżowym w Bielsku-Białej (2008), a także finalistą pierwszego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (2015).
Koncerty 1,4 i 9 lipca 2023 są współorganizowane przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dyrygentem-rezydentem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot w sezonie artystycznym 2022/2023 jest Szymon Naściszewski.